10 май 2015 г.

Любов по Време на Глобалното Затопляне от Франческа Лия Блок

Бях отрицателно настроена към тази книга, мислейки си че това ще е поредният пост-апокалиптичен роман, но останах очарована. Реалността на събитията ме порази, а
вторката Франческа Лия Блок бе описала всичко по толкова истински начин. Пенелопи води нормален тийнейджърски живот - ходи на училище, излиза с приятели, пуши и се влюбва. Апокалипсисът настъпва неочаквано под формата на зверско земетресение - Земетръсът и страшно цунами, което разрушава всичко по пътя си. Пенелопи успява да оцелее по някакъв начин, непонятен дори за самата нея. Дните минават, а тя е абсолютно сама в целия свят. Яде консерви и пие вода, от запасите на баща и за спешни случаи. Обстоятелствата я карат да тръгне на път, из останките на нещо, което някога е било Лос Анджелис. В последствие намира приятели - страхотния и безстрашен Хекс, мечтателя Езра и виртуозния музикант Аш. Странен състав за оцеляване, но пък успешен.


Трудно се устоява на книга, която е толкова красива. Всъщност очаквах огромна книга, защото корицата ми напомня на тази на Mystic City на Theo Lawrence. Но освен, че корицата е невероятна, детайлите по страниците са също великолепни. Пеперудите играят голяма роля в приключението на Пенелопи, така че започването на всяка глава с такива ми се стори, освен много красиво, и много символично.


Първите петдесетина страници са леко бавни, но след тях историята те засмуква и не иска да пуска.  Вчера наложително трябваше да лакирам ноктите си и сега на страница номер 72 има червено петко от размазан лак. Хич не ми пука, за което, не можех да изчакам дори минута за да прочета следващите изречения, които ще ми доставят душевно удовлетворение.

"Градът наречен ангелски, докъдето стига погледът, ще е ад."


    През цялото време, четейки книгата, си мислех дали главната героиня не е полудяла. Винаги се питах "Това истина ли е?", всичко в книгата лъха на магия и митичност. Последните години преразказите на познати приказки много нашумяха - "Пепеляшка" в космоса, "Красавицата и звяра" с феи и т.н. "Любов по време на глобалното затопляне" се случи да е преразказ на "Одисея", въпреки че героите напълно го осъзнават. Пенелопи често си мисли за паралелите между живота й и Омировото писание.

"Както пишеше старият ми прител Омир, страхът е зелен."

   Въпреки сложната тематика на книгата, тя се чете лесно - отне ми само два дни да я завърша. Стилът на Франческа Лия Блок е толкова прост и красив, никога не съм чела нещо

подобно, всъщност. Просто има онзи начин на изразяване....някак странен. Помня, че докато четях порочната "Петдесет нюанса сиво" се смях с глас на някои сравнения като "чувствах се като центруфугата на пералня", а в тази книга бяха дори по-нелепи. Но мисля, че това само допринесе за цялостната картина на разрушения свят, през очите на едно шестнадесетгодишно момиче.

"Между нас преминава топлинна вълна и просъсква, както става, когато пуснеш нещо мокро в тиган с нагорещено олио"

Пъвото нещо, което намирате като въведете оригиналното заглавие на книгата в Гугъл, е спойлер. Така, че моля най-чистосърдечно, никой да не проверява таговете на книгата преди да я е прочел. Защото това е книга, която трябва да усетите със всичките си сетива, и не трябва да знаете нищо за нея преди да я отворите ( а после и затворите) с тежка въздишка.

Преводачката е Неза Михайлова и смятам, че тя е свършила страхотна работа! Трудът на преводача е точно толкова важен, колкото този на автора. Очевидно съм изградила навици, но винаги прескачам между езиците. Когато излизах, през дългите пъувания с автобуса, четях книгата на английски, в електронен формат. Вкъщи се сгушвах на топка и четях с чаша горещ чай в ръка. За пръв път преводна книга ми е харесала толкова много. Впечатли ме малко повече от оригинала. Имаше някакви малки грешчици, които ме подразниха, но предполагам вече има прекалено много чужди думи в речта ни, за да прави толкова голямо впечатление.


 Все пак дадох на книгата оценка 4.5/5. Определено се нареди в списъка ми с любими книги, но просто не я усетих като книга, заслужаваща най-добрата оценка. Но със сигурност съм ще продължа с проедицата, и ще грабна втората книга веднага щом излезе. Авторката определено ми се хареса, даже си качих книгите от другата и поредица, надявам се скоро да започна и тях. Като цяло препоръчвам книгата на всеки, който си търси нещо леко и вълнуващо. Освен това е идеалната книга за рийдинг слъмповете (или така наречения "читателски застой")

Искрено искам да благодаря на зидателство Екслибрис, за предоставената възможност да работя с тях!

Няма коментари:

Публикуване на коментар